کتاب یک شاهزاده هخامنشی به کتابفروشی ها آمد در دیدار آیت الله علم الهدی با وزیر ارشاد مطرح شد: مشهد باید جلوه‌گاه هویت امام رضا (ع) باشد اولین مهمان جناب‌خان و محسن کیایی در برنامه «۱۰۰۱» مشخص شد + زمان پخش برنامه نمایش فیلم‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد افتتاح چند پروژه فرهنگی در مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (۲۵ دی ۱۴۰۳) آیا لوکیشن فیلم جدید اصغر فرهادی به دلیل آتش‌سوزی‌های لس آنجلس تغییر کرد؟ آتش‌سوزی‌های لس‌آنجلس | اعلام نامزد‌های اسکار ۲۰۲۵ دوباره به تعویق افتاد مراسم افتتاحیه جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد برگزار شد سومین مراسم پیوند آسمانی در مسجد امام هادی(ع) مشهد برگزار شد انتصاب اعضای هیأت علمی جشنواره شعر فجر خراسان رضوی میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود بهرام رادان با سریال کوری در شبکه نمایش خانگی درگذشت نویسنده «نقد تساهل محض» نظر هنرمندان درباره خبر برگزاری افتتاحیه تئاتر فجر در مشهد | هزینه‌ای که می‌تواند صرف مسائل زیرساختی شود امیر آقایی با فیلم شمال از جنوب‌غربی در راه جشنواره فیلم فجر نگاهی به پدرهای ماندگار سینما و تلویزیون ایران ادبیات الکترونیک و مفهوم «رابط کاربری» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ رقابت فیلم فصل آلوچه‌های سبز در جشنواره صوفیه منار بلغارستان
سرخط خبرها

تذهیب ثبت جهانی شد

  • کد خبر: ۱۹۸۶۹۲
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
تذهیب ثبت جهانی شد
هنر تذهیب به‌ عنوان بیست و دومین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

به گزارش شهرآرانیوز هنر تذهیب روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ در سومین روز از هجدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، در پرونده‌ای مشترک ایران جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفت.

تذهیب از ریشۀ ذَهَب (به معنی طلا) گرفته شده است. تذهیب را زراندود یا طلاکاری می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری استفاده از محلول‌های طلا (سایر رنگ‌ها و محلول‌های براق و درخشان) برای طراحی نقوش تذهیب بوده است. اما لغت تذهیب را در اصطلاح می‌توان به معنی آراستن نیز دانست. چرا که هدف اصلی هنر تذهیب، آراستن صفحات کتاب، قطعات خوشنویسی و حاشیه نقاشی‌ها به ویژه صفحات قرآن کریم است.

این هنر قبل از اسلام نیز رواج داشت و در آن زمان زرنگاری نامیده می‌شد. پس از ظهور اسلام، در ایران برای تزئین قرآن استفاده می‌شد. قرآن‌های خوشنویسی و تذهیب قرون اولیه اسلامی مشابه نقاشی‌های تزئینی دوره ساسانی است.

تذهیب دارای سبک‌های مختلفی است. از جمله سبک‌های تذهیب می‌توان به سبک سلجوقی (مانوی)، سبک ایلخانی، سبک تیموری، سبک شیراز، سبک صفوی و سبک قاجار اشاره کرد. در عصر صفوی، اصفهان به مرکز هنر تذهیب و خوشنویسی تبدیل شد. در این مرکز با استفاده از رنگ‌های طلایی، لاجوردی، شنجرفی، سبز، زرد و سفید تغییرات زیبایی را در این هنر ایجاد کردند. ابزار آن شامل قلم‌مو، خط کش، پرگار و مهره است.

از ایران ۳ پرونده برای ثبت جهانی در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس بررسی می‌شود که شامل افطار و مراسم اجتماعی- فرهنگی آن (مشترک با آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان) است.

هجدهمین نشست کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس از ۱۳ تا ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا آفریقای جنوبی در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->